https://mynak.se/vart-arbete/podcast-arbetsmiljosnack/

Vad är en podcast?

Podcasts, Podd, Poddar

Vad är en podcast är en av Googles mest sökta frågor inom ämnet och visserligen har varianter av podcasts funnits de senaste 20 åren men har sedan tio-talets inledning exploderat. Till skillnad från FM-sändningar, det vill säga radio från antingen Sveriges Radio eller annonsbaserade stationer, är podcast eller poddar ett sätt för kreatörer att nå ut till sina lyssnare. På ett sätt som tidigare var svårare då det krävdes en hemsida och en mp3-fil samt ett program likt Winamp eller iTunes för att kunna lyssna på avsnittet. Nu för tiden räcker det att surfa in på en hemsida eller ladda ner en app för att kunna ta del av tusentals olika poddar.

Fördelarna med podcast

https://mynak.se/vart-arbete/podcast-arbetsmiljosnack/

Men vad är då fördelen med podcasts? Grunden till att nå ut med sin podd är att ladda upp själva avsnittet till en server och därefter använda en RSS-feed som kontinuerligt uppdateras med poddens senaste avsnitt samt innehåller föregående avsnitt på ett smidigt sätt. Därefter plockar diverse appar och program upp dessa och sammanställer informationen på ett enkelt och snyggare vis.

Populariteten

Att lyssna på poddar har vuxit signifikant för varje år och sedan år 2015 har det totala poddlyssnandet dubblerats till att idag nå 55 procent.

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2019/mediekonsumtion-titta-lyssna-och-lasa-digitalt/

Populariteten ökar varje år vilket tydligt visas genom Spotifys årliga statistik, även Sveriges Radio ser ökande lyssningar för deras egna poddar och Perfect Day Media som granskar antalet aktiva lyssnare över hela landet. Podcastningen i Sverige har gått från små nichade publicister. Men med en återkommande lyssnarskara till tiotusentals lyssnare varje avsnitt, oberoende av längden på avsnitt. Poddar så som Historiepodden med cirka timmesavsnitt varje söndag till fotbollspodden Tutto Balutto som verkligen pumpar ut avsnitt, visar på att användarna inte bryr sig om varken längden eller frekvensen av publikationer så länge innehåller tilltalar och känns nytt varje gång. Detta tillsammans med ökningen av ljudböcker visar samtidigt på att det bärbara mediet som alltid finns att använda genom en mobiltelefon är här för att stanna och verkar inte inom det närmaste sakta ner antalet användare.

Reklam och Marknadsföring

Segmentet Reklam och Marknadsföring borde egentligen ligga under fördelar och nackdelar. Men kräver i princip en egen kategori då det är detta som drar marknaden framåt och bidrar till att få bättre kvalité samt mer frekventa avsnitt. Under de senaste åren har reklam exploderat inom podcast och nästintill varje större podd har små korta inlägg med reklam från sponsorer. Till skillnad från FM-radio där företagen skickar in ljudfiler med förinspelade segment, är majoriteten av reklamen inspelade av poddarnas programledare, dock med förskrivna manus från sponsorerna, och det är inte ovanligt att höra programledarna diskutera ”just den här mobiloperatören är bäst, personligen har jag alltid haft detta företaget.”. Nackdelen är att det blir svårare för ideela företag eller privatpersoner att konkurrera med just dina öron då de ofta hamnar längre ner i topplistorna eller reklamplatser hos appar och program samt listningssidor.

Prisutdelningar till podcast

p3dokumentär

Ett sätt att hitta framgångsrika poddar är att söka efter prisbelönta podcasts, även om det inte visar på just vad du vill lyssna på, ger det ett bra exempel på vad svenska folket lyssnar på och kan leda till nya poddar för dig att följa i framtiden. Globalt sätt är podcasts till stor del en engelsk angelägenhet. Inom Sverige och det svenska språket har det funnits två stora podcastpriser och även om Svenska podcastpriset sedan länge är nerlagd går det att tyda trender. Sveriges Radio har under många av åren vunnit priser för P3 Dokumentär men har konkurrens från Alex & Sigges Podcast som sedan 2012 växt sig stark på poddmarknaden med nästan en halv miljon lyssnare varje vecka.

Guldpodden och Guldörat

Fram tills att Svenska podcastpriset lades ner för sju år sedan har till exempel Guldpodden tagit över tronen och fjolårets vinnare var Nu Börjar Livet med Rebecca Stella och Vanessa vid rodret. Ursäkta är också en podd som har vunnit flera priser, då inom humorgenren. Även Radioakademin delar ut priser till både poddar och FM-sända radioprogram.

Lyssningsmedium

Det finns flera olika varianter på podcastslyssning. Det för närvarande mest populära sättet är att ladda ner en app till mobiltelefonen, antingen till IOS eller Android eller rent av använda sig av Spotify eller Pocket Casts som exempel. Majoriteten av poddarna i Sverige ”sänder” sina avsnitt gratis, då med reklaminslag medan ett mindre antal använder sig av Patreons och då släpper exklusivt material till sina betalande användare i första hand samtidigt som en nerbantad version av avsnittet släpps gratis.

Statistik

poddindex

När det gäller att hålla koll på populariteten angående antalet lyssnare per avsnitt finns det ett antal sätt att använda sig av. Ett av dessa är Poddindex, en hemsida från Kantar Sifo, som dagligen uppdaterar sin statistik. I skrivande stund (2022) ligger som bekant P3 Dokumentär på första platsen varav Alex & Sigges Podcast är på andra plats, dock med hälften så många lyssnare. Totalt sätt dominerar Sveriges Radios poddar listan med fem program på topp tio-listan medan Perfect Day har två av dessa och Acast resterande tre. Poddindex levererar även en årligen en rapport och fjolårets går att hitta här vilket visar på 2021 års trend vilket säkerligen komma hålla i sig under resterande av detta året. Rapporten visar även att toppen av poddarna drog in nästan 3.5 miljoner lyssnare under fjolåret vilket är en markant ökning från 2020.

Mest engagerande genre 2021

När det gäller populära genres är Intervjuer högst upp på listan över svenskarnas lyssnarvanor, tätt följt av Samhälle och dokumentärer. Kultur och Underhållning hamnar på en tredje plats och därefter faller antalet lyssnare ner till nästa genre som är Nyheter och Politik. True Crime och Thrillers är den genre som ökar mest under den senaste tiden och vem vet, kanske är det ämnet som inom kort toppar alla listor.

Vad lyssnar du på mest av allt?

0 Reviews

Write a Review

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.